I. Co to jest kształcenie zintegrowane?
Kiedy Wasze dziecko rozpoczyna naukę w klasie pierwszej, chcecie czy nie, wracacie pamięcią do swoich pierwszych dni w szkole. Jeśli są to dobre wspomnienia, opowiedzcie je swojemu dziecku, jeśli nie – przemilczcie.
Szkoła, w której Wasze dziecko rozpoczyna naukę, jest inną szkołą niż ta, do której chodziliście. W klasach pierwszej, drugiej i trzeciej wprowadzano kształcenie zintegrowane. Oznacza to, że nie ma podziału na przedmioty szkolne: język polski, matematykę itd. Dziecko uczy się poznawać świat w sposób zbliżony do naturalnego – całościowego. Rozpatruje ono problemy z różnych punktów widzenia na podstawie posiadanej wiedzy, umiejętności, przeżyć, doświadczeń, nie zastanawiając się, czy dotyczą one treści matematycznych, przyrodniczych czy geograficznych.
Celem kształcenia na tym etapie edukacji nie jest zapoznawanie dzieci z poszczególnymi przedmiotami nauki, ale przygotowanie do uczenia się, rozwijanie zainteresowań, uzdolnień, nauka podstawowych umiejętności poznawanie świata: poprawnego i swobodnego wypowiadania się, czytanie ze zrozumieniem, pisania, liczenia, dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności, myślenia analitycznego i syntetycznego. A także rozwijanie osobowości i indywidualności każdego dziecka.
II. Jak zorganizowana jest praca ucznia w zreformowanej szkole?
Praca dziecka zorganizowana jest inaczej niż w tradycyjnej szkole. Nie ma już podziału na lekcje, przerywane dzwonkiem. Słowo lekcje zastąpiono słowem zajęcia. Zajęcia odbywają się w określonej ramie czasowej, a o czasie zajęć i przerw decyduje nauczyciel, dostosowując je do aktywności uczniów.
Sala zajęć również nie przypomina tradycyjnej klasy. Ławki ustawiane są w sali w różny sposób, w zależności do realizowanego tematu. W kąciku można często zobaczyć dywan, na którym dzieci wykonują część ćwiczeń.
Dzieci zazwyczaj zajmują się jednak tematem przez tydzień, rozpatrując go z różnych punktów widzenia.
III. Co to jest ocena opisowa?
Istotnie zmienił się sposób oceniania postępów edukacyjnych dzieci. Tradycyjna ocena, za pomocą stopni, zastąpiona została oceną opisową. Ma ona informować uczniów o osiągnięciach dziecka, jego sukcesach, postępach, trudnościach, uzdolnieniach.
IV. Jakie jest miejsce rodziców w zreformowanej szkole?
Kształcenia zintegrowane oznacza także scalenie oddziaływań wychowawczych rodziny i szkoły. Tylko dziecko poddane spójnym oddziaływaniom wychowawczym ma szansę ukształtować harmonijną osobowość. Dziecko rozpoczynające naukę w szkole może czuć się zagubione, ponieważ przechodzi ze znanego sobie świata, jakim było przedszkole, do świata (klasa, szkoła), który dopiero sobie przyswaja. Aby miało dobry start w szkole powinno osiągnąć tak zwaną dojrzałość szkolną, a więc taki poziom rozwoju intelektualnego, społeczno-emocjonalnego i fizycznego, który jest niezbędny do skutecznego podjęcia obowiązku szkolnego. U każdego dziecka wygląda to inaczej i zależy od wielu czynników, np. od wykształcenia rodziców, warunków mieszkaniowych, uwarunkowań genetycznych, wad wymowy, itp. Rodzice dzieci, które wkrótce zostaną pierwszoklasistami zastanawiają się nad tym, jak ich dziecko jest przygotowane do podjęcia tego niewątpliwie trudnego obowiązku. Większość rodziców ze spokojem oczekuje na to ważne wydarzenie, ale zapewne są i tacy rodzice, którzy z niepokojem myślą czy ich dziecko poradzi sobie ze wszystkimi obowiązkami, jakie niesie ze sobą podjęcie nauki w szkole. Rodzice wiedzą, że nie wystarczy umiejętność czytania, pisania czy liczenia, by odnosić sukcesy w szkole. Na powodzenie szkolne dziecka wpływa wiele czynników wzajemnie ze sobą powiązanych. Dziecko przekraczające próg szkolny powinno posiadać zespół umiejętności przydatnych w szkole, określonych jako dojrzałość szkolna. Na dojrzałość szkolną składają się elementy takie jak: dojrzałość umysłowa, emocjonalna, społeczna i fizyczna.