Wzajemny wpływ domu rodzinnego i szkoły na dziecko powinien się dopełniać. Rodzice powinni tak organizować zewnętrzne warunki dziecięcej aktywności, by umożliwić dziecku indywidualny rozwój. Nadmierna kontrola, ciągłe poprawianie i korygowanie nie sprzyjają
spontaniczności w działaniu, przeszkadzają w nauce czytania i pisania.
Nauka czytania i pisania jest umiejętnością, którą dzieci opanowują stopniowo. Wpływa na nią wiele czynników. Dzieci, które żyją w środowisku, gdzie jest dużo książek i chętnie się je czyta mają większe szanse stać się dobrymi czytelnikami.
Ćwiczenia w czytaniu powinny być odbierane jako gra lub zabawa. Wiele zależy od naszego podejścia, od sposobu formułowania poleceń.
Oto kilka przykładów:
Jeśli będzie miał trudności, myślę, że mu pomożesz.
słychać.
Gdy spostrzeżemy, że dziecko nie uczy się czytać i pisać tak szybko i dobrze jak jego rówieśnicy, mamy powody do podejrzeń, iż przyczyny trudności nauki czytania i pisania mogą być spowodowane zaburzeniami funkcji wzrokowych, słuchowych bądź kinestetyczno- ruchowych. Zespół trudności w czytaniu i pisaniu zwany jest na ogół pod nazwą dysleksji.
Dysleksja jest zaburzeniem w umiejętności na wskutek zmian w ośrodkowym układzie nerwowym, polegające na niemożności powiązania dźwięku z rozpoznawaną prawidłowo literą i zaburzenie technicznej strony pisma.
W odniesieniu do dzieci z trudnościami powinna obowiązywać zasada, że trzeba im jak- najwcześniej i jak najskuteczniej udzielić pomocy, w żadnej sytuacji nie wolno im szkodzić, nie wolno potęgować trudności już istniejących.
Oddziaływanie rodziców nie będzie skuteczne jeśli wywołują u dziecka poczucie winy, niepokój, napięcie emocjonalne, lęk, agresję, bunt, sprzeciw. Jeżeli zaobserwujemy niepokojące objawy w zachowaniu dziecka należy przeanalizować własne postępowanie.
Tylko prawidłowe i wczesne rozpoznanie zaburzeń jest podstawą doboru odpowiednich oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych.
LITERATURA:
Kopczyńska-Kaiser M.: Praca nauczyciela z dziećmi wymagającymi pomocy w nauce czytania i pisania na terenie klasy. W: H. Wasyluk-Kuś(red.): Praca wyrównawcza z dziećmi
mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Warszawa WSiP 1978
Malendowicz J.: O trudnej sztuce czytania i pisania. Warszawa NK 1978
Malmquist E.: Nauka czytania w szkole podstawowej. Warszawa WSiP 1982
Sawa B.: Jeśli dziecko źle czyta i pisze. Warszawa WSiP 1987
Wróbel T.: Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym. Wyd.II zmien.Warszawa WSiP 1985